Colorobbia Art je kompletní řada zahrnující glazury, podglazurové barvy, engoby, barvy na třetí výpal, tekuté drahé kovy a listry, keramické hmoty. Výhodou je, že všechny komponenty jsou vzájemně sladěny. Vše je vyráběno na závodě Montelupo Italie. Do skupiny Colorobia Art patří ostatní pracovní pomůcky a nástroje.
... Práškové glazury, práškové engoby, barvítka a spoty (tečky), oxidy
Upozornění:
vzhledem k neustále se zpřísňujícím limitům doporučujeme ve školách a především v MŠ neužívat glazury označené ! (dříve označené jako Xi). Jedná se především o některé glazury na vyšší teploty, kde jsou uvedeny expoziční limity pro volný krystalický oxid křemičitý. Toto nebezpečí lze eliminovat dodržováním správných pracovních postupů - viz bezpečnostní list. f. Propec přesto doporučujeme používat v ZŠ a MŠ zcela netoxické glazury tekuté (např. Bellissimo), kde nehrozí ani prašnost.
Použití:
glazuru nanášíme na přežahnutý střep (výrobek).
Glazuru rozmícháme ve vodě 24 hodin před aplikací - glazura se dokonale namočí a vzduchové bubliny se mohou uvolnit. Hustota suspenze je závislá na použití (námáčení, stříkání...) a na porozitě přežahu. Poté necháme pár hodin zaschnout. Před vložením do pece, pečlivě otřete dno výrobku. Pokud to neuděláte a glazura se bude dotýkat vypalovacího plátu, hrozí přichycení výrobku. Doporučujeme si zakoupit minimální množství (1kg) a glazuru si vyzkoušet.
Typ na zamíchaní glazury:
glazuru pomalinku přisypáváme do vody dokud nebude mít hustotu smetany. Dle zkušeností keramiku a typu glazury cca 0,7-1,2 litru vody na 1 kg glazury.
Balení:
Dle platné legislativy bude postupně zaváděno nové balení v bezpečnostních dózách. Při rozvažování bude navíc účtována cena 22,- Kč vč. DPH za 1 kg.
Toto platí od 1.7.2019 nejdříve pro glazury které jsou nebezpečné, postupně pro všechny rozvažované glazury.
Doporučujeme zachovávat obvyklé pracovní postupy. Větrat, při práci nejíst a nekouřit, po práci si umýt ruce. Sledovat limity pracovního prostředí. Před použitím produktu čtěte bezpečnostní list a řiďte se pokyny v něm uvedenými! Pokud je to doporučeno v bezpečnostním listu, používejte respirátor.
... Bellissimo glazury řada 900-BLS
Tekuté glazury jasných barev ideální pro keramické dílny, keramic cafe, školy a výuku.
- vhodné pro různé druhy aplikací. Nejen na přežahnutý střep, ale po vyzkoušení možno použít zcela universálně i na kožený střep / jednožár /, i na slinutý /vypálený/ střep, přes syrovou / nevypálenou/ glazuru, přes vypálenou glazuru jako třetí výpal, na fusing skla.
- teplota výpalu 1040 - 1180°C a po odzkoušení možný výpal na 950°C (s přeglazovanou transparentní glazurou) až 1250°C, kromě růžových a fialových odstínů.
- při výpalu na nižší teplotu, na neslinujícím střepu (pórovině) se může stát, že glazura není po výpalu úplně lesklá. V tom případě doporučujeme: po zaschnutí Bellissimo glazuy, aplikovat slabou vrstvu transparentní glazury.
Náš tip: Vyzkoušejte použití Bellissimo glazur na jednožárový výpal / to je nanést na kožený střep /. Tímto ušetříte náklady na přežah.
Důležité upozornění: Originální glazury Bellissimo se prodávají pouze v těchto lahvičkách se štítky (dle obrázku). Pouze v balení (473 ml a 3,78 l - některá čísla).
Dekorovaní nebylo nikdy jednodušší!
Bellissimo glazury se mohou nanášet i přes sebe !
... Fairy Dust-HSS
Tekuté glazury Fairy Dust. Teplota výpalu: 960 - 1000 °C (1050).
... Engoby-HCO
Colorobbia engoby jsou často používány jako krycí podglazurové pro krytí větších ploch nebo bez vrchní glazury pro vytvoření sametového povrchu. Když je engoba jedné barvy nanesena přes jinou barvu, poslední barva bude úplně zakrývat spodní barvy. Mnohé z engob, včetně černé a bílé, se mohou míchat, abychom dosáhli dalších odstínů. Engoby se mohou nanášet na nevypálený střep, následuje přežah a pak eventuálně glazování transparentní glazurou a ostrý výpal. Engoby mohou také být nanášeny na přežahnutý střep, eventuálně opatrně naglazovány a pak vypáleny. Engoby jsou přírodně matové když je nejsou přeglazované. Ale obvykle se přeglazují transparentní glazurou a přepálí, aby slinul povrch a aby vznikly správné intensivní barvy.
Balení: Plastikové lahvičky 59 ml, 473 ml
Příprava: Před použitím dobře protřepejte. Engoby mají krémovitou konzistenci a v případě potřeby mohou být ředěny několika kapkami vody a znovu rozmíchány.
Návod k použití:
Nanášení pomocí štětce – pracujeme na lehce navlhčeném přežahnutém střepu nebo na nevypáleném střepu / v případě nutnosti povrch též lehce navlhčíme / a provádíme nátěr dobře namočeným štětcem. Barvu mezi jednotlivými nátěry necháme lehce zaschnout. Nátěr by měl být jedním směrem. Nanášení pomocí houbičky – nalejte trochu barevné engoby do mělké nádobky / nebo na glazovanou dlaždici, nebo na paletu /. Namočte lehce navlhčenou houbičku do barvy a přetřete povrch výrobku. Mezi nátěry nechte barvu lehce zaschnout. Sgraffiti - naneste barevnou engobu přímo na nevypálený střep pomocí štětce nebo houbičky, jak je popsáno výše. Nakreslete nebo přeneste výkres, když je nanesená engoba ještě zavlhlá. Odstraňte barvu na podklad / buďto jiná barva nebo původní střep / pomocí speciálních nástrojů pro sgraffiti / různé škrabky, stěrky.. /. Při práci je třeba udržovat povrch vlhký, aby se zabránilo otřepu okrajů barvy. Vlhkost je možno udržovat pomocí mlžením vody / například přístroj na mlžení pro květiny /. Můžete přeglazovat transparentní glazurou. Leštění - touto technikou se získá ozdobný hladký povrch. Aplikuje se engoba obvyklým způsoben štětcem nebo houbičkou. Je doporučeno nanést 4 vrstvy. Výrobek musí být leštěn, jakmile poslední vrstva již ztratila lesk vody, ale přitom je stále vlhká. K leštění použijte měkkou, nechlupatící látku a leštěte krouživými pohyby, dokud se povrch neleskne. Pak vypalte například na teplotu 1050 °C. Leštěná engoba je ideální podklad pro aplikaci glazury ve skvrnách a další zajímavé techniky. Nanášení kukačkou se osvědčilo, pokud chceme dosáhnout vystupující vrstvy engoby / především u engoby Filigrana/ HCO 610.
Doporučená teplota výpalu: 05 – 07 , to je 987 – 1044 °C. Po odzkoušení / jedná se o reakci engoby na hmotu u nanášení na kožený střep , podmínky výpalu a podobně/ je možné používat engoby HCO i na vyšší teploty a to až 1200 °C - vyjma růžové a fialové.
Doporučení k užití a skladování:
Pokud nespotřebujete rychle otevřenou skleničku, vždy si odlijte pouze množství, které rychle spotřebujete. Lahvičku dobře uzavřete a skladujte ji pokud možno ne na přímém světlu a ne u zdroje tepla. Pokud engoby dořeďujete vodou, nechte si takto doředěnou engobu v jiné lahvičce a nedolívejte ji zpět do originální lahvičky. Zbytek engoby, který přišel do kontaktu se štětcem, se nesmí vracet zpět do originální lahvičky, pokud se celá lahvička velmi rychle nespotřebuje. Štětce je třeba pravidelně vyvařit v horké vodě, nejlépe 10 minut. Originální lahvičku co nejméně otevírejte, po odlití je třeba ji dobře uzavřít. Musíte si uvědomit, že když engoba obsahuje hlínu, musíte se k ní chovat trochu jako k hlíně.
... Engoby Academy / BASIC - HAC
Jedná se o kvalitní glazury za skvělou cenu ! Výpalky byly testovány na Italské bílé hmotě TBS1 na výpal 1050°C Výpalky engob na bílé hmotě W11 (výpal 1185°C) a červené W10 (výpal 1050°C a 1185°C) jsou možné ke shlédnutí v naší prodejně.
Doporučená teplota výpalu: 950-1150°C
Na obrázku: kachlička přežah - nanesení engob, po jejich zaschnutí překryto transparentní glazurou Botz čislo 9102 a pak vypáleno 1040°C.
Odlišnosti Engob Colorobbia Art a Engob Academy:
Zatímco engoby Colorobbia Art je možno nanášet na jakýkoliv kožený, jakýkoliv prežahnutý střep dokonce i vypálený střep, engoby Academy doporučujeme nanášet na kožený /vysušený/ střep nebo prežah do max. teploty 900° C /aby nanesená vrstva byla dostatečná/. Zatímco engoby Colorobbia Art zůstávají matné do 1250° C, engoby Academy na 1150° C začínají sintrovat (povrch začíná sklovatět) a max. doproučená teplota je tedy 1150°-1180° C. Ve vyšších teplotách mají engoby Academy lesklý povrch. Přes engoby Academy lze použít transparentní glazury dle vypalovací teploty /například CLA 51, CLA 92, CLA 73 ... /.
... Glazury Terra Bella-HSC
Glazury Terra Bella je jedinečná sada barev inspirované přírodou. Výsledný efekt glazury je unikátní na pohled i na dotek. Blues (HSC551+554+558), Jadeite (HSC552) a Reactive White (HSC553) mají vysoký lesk, zatímco glazury San Fran Frog (HSC555), Sugebrush (HSC556), Sonoma (HSC557) a Siena (HSC557) jsou matné a ve výsledku se prolíná několik odstínů barev. Egyptian Blue bude krásně reagovat s Reactive White a bude vytvářet jedinečné vzory. Ostatní modré glazury vytváří s Reactive White malá kolečka - puntíky. Sada barev glazur Terra Bella obsahuje 27 barev – 25 glazur a Rustic Brown (HSC550) která neobsahuje skelnou složku. Rustic Brown se aplikuje pod a přes ostatní Terra Bella glazury. Už při jedné vrstvě dosáhnete opět zajímavých efektů.
... Podglazurové barvy
Podglazurové barvy na bisquit jsou vysoce koncentrované barvy speciálně vyvinuté pro užití na bisquitu. Jako další vrstva se aplikuje glazura a výrobek je vypálen na teplotu výpalu glazury. Není třeba vypalovat podglazurové barvy před glazováním.
Podglazurové barvy, vyjma růžové, je možno použít i pro výpal 1200 °C. DOPORUČUJEME VYZKOUŠET kvůli možné reakci s hmotou a glazurou! Na vyšší teploty výpalu je třeba používat vhodné glazury.
Základní informace:
Colorobbia Art podglazurové barvy /serie 400/ jsou vysoce koncentrované podglazurové pigmenty speciálně vyvinuté na vypálený střep (bisque). Přes podglazurové barvy je pak aplikována glazura a pak se vše vypálí na teplotu výpalu glazury.
Výpal podglazurových barev před glazováním není nutný a ani doporučený.
Pouze je třeba opatrnosti při aplikaci glazury. Doporučujeme měkký vějířovitý štětec pro nanesení glazury nebo namočení v glazuře.
Protože podglazurové barvy mají široké možnosti použití, hustota by měla být modifikována dle zamýšleného užití. Podglazurové
barvy jsou také tradičně užívány pro výtvarné práce. Přes nevypálenou glazuru HC-0147 Bílá arktická a pak vypáleny.
Tato technika je rovněž známa jako majolika. Jedna barva s podglazurové série má speciální vlastnosti - je to barva HC-0440 Copper green /měděnková zeleň/. Tato barva je v lahvičce černá a ne zelená, jak vyplývá z názvu. Barva se mění podle použití. Ve slabé vrstvě vznikne tyrkysová barva, střední vrstva dá vznik zelené a u silné vrstvy pak vznikne kovový povrch.
Příprava :
Dobře protřepejte lahvičku. Zkontrolujte, jestli je barva dostatečně tekutá. Barvy musí mít podle aplikace různou konzistenci, ale většinou je možné je použít přímo z lahvičky. Jestliže je třeba barvy ředit, přidejte několik kapek vody a dostatečně rozmíchejte. Jako technické ředidlo též můžete použít HC 0001 Transparentní glazuru. Toto většinou používáme, když potřebujeme jemnější barevný dojem, nebo pro techniku zvanou majolika.
Metody použití:
Příprava zboží :
Pracujeme s přežahlým střepem, lehce otřeme výrobek vlhkou houbou, abychom odstranili prach a zároveň přidali trochu vlhkosti, aby barva byla hladší a kluzčí.
Pracovní postupy :
Pomocí štětce: Promíchejte dobře barvy / viz příprava / na tu správnou konzistenci. Namočte štětec v barvě a naneste na připravený podklad. Jestliže štětec nanáší barvu příliš tlustě, je třeba barvu o trochu víc rozředit. Když je zdobení skončeno, naglazujte transparentní čirou či transparentní barevnou glazurou a vypalte na teplotu výpalu glazury / mezi žároměrkami 05 – 07 , to je 987 – 1044 °C. Po odzkoušení / jedná se o reakci barvy na glazuru, na hmotu, podmínky výpalu a podobně/ je možné používat podglazurové barvy na vyšší teploty a to až 1200 °C vyjma růžové a fialové.
Aplikování :
rozmíchejte podglazurové barvy s vodou abychom dosáhli tekutost na smývání / tekutost mléka /. Naneste barvu na přežahnutý střep pomocí co nejširšího štětce. Setřete vyždímanou houbičkou na povrch výrobku. Houbičku ždímejte do mělké nádoby tak, abyste ji udržovali max. čistou. Po uschnutí výrobku naglazujte čirou nebo transparentní glazurou a vypalte na teplotu výpalu glazury - viz horní odstavec.
Nanáší se poměrně slabá vrstva - vyzkoušejte si nejvhodnější tloušťku vrstvy předem na vzorku. Je třeba aby byla zajištěna požadovaná intenzita, ale vrstva nebyla příliž silná, že by to vedlo k deformaci dekorovaného povrchu.
Nanášení houbičkou :
je možno použít mělkou nádobu na namáčení houbičky. Lehce namočenou houbičkou otíráme povrch výrobku. Další postup je obdobný jako u dalších technik.
Nástřiky :
podglazurové barvy jsou ideální pro dekorace pomocí nástřiků / fixírka nebo stříkací pistole/. Pro nástřiky je potřeba barvy rozředit v poměru s vodou 1 : 1 . Je třeba nastříkat dostatečnou vrstvu, aby nedošlo k vyhoření barvy. Po zaschnutí naglazujte čirou nebo transparentní glazurou a vypalte na teplotu výpalu glazury. Nástřiky je třeba provádět v dobře odvětrávané místnosti s odsávačem, použít ochranný oděv a roušku.
Balení : V plastikových lahvičkách/ v tekutém stavu /30 ml, 472 ml.
... Podglazurové pastely
Podglazurové pastelky jsou vysoce koncentrované podglazurové barvy v suché pastelkové formě. Jsou vyvinuté pro používání na přežahnutý střep pro kreslení, stínování, dobarvování. Sada obsahuje 18 barev a ty mohou být vzájemně smíchávány při nanášení tak, abychom dosáhli potřebného výsledku. Můžeme s nimi vystínovat větší plochu nebo je použít na jemné detaily. Balení : box s 18 kusy barevných tyček. Pracovní postupy : Podglazurové pastelky se používají na kreslení přímo na přežahnutý střep. Jsou nanášeny jako běžné pastelky, je možné je roztírat palcem nebo suchým štětcem. Pak doporučujeme provést výpal, zvláště když jsou použity ostré čáry. Pak se výrobek přeglazuje lesklou či matnou transparentní glazurou a vypálí na teplotu výpalu glazury, to je mezi žároměrkami 05 – 07 / cca 1000 °C /. Po práci si vždy umyjte pečlivě ruce.
... Tekuté drahé kovy a listry pro dekoraci keramiky
Budou prodávány na zvláštní objednávku.
Doporučené teploty výpalu jsou následující :
- Sklo - teplota výpalu okolo 550°C
- Glazovaná keramika - teplota výpalu 700 - 770°C
- Porcelán - teplota výpalu 770 - 820°C
Před výpalem musí být předmět umístěn několik hodin v teplé neprašné místnosti, aby se vysušil. Při výpalu nesmí být pec přeložena a musí být dostatek ventilace, aby se páry rozpouštědla mohly dobře odpařit a netvořily se prohlubně na povrchu. Tekutá zlato, platina, perleťová tavenina, listry, ředidla pro dosažení zvláštních efektů nebo pro snadnější aplikace.
Doporučení:
Nanášejte jednu slabou vrstvu. K zakoupenému listru či kovu doporučujeme zakoupit i ředidlo DIL17. Doředit 10-20%. Pokud zlato/platina vyhoří (nebo zčerná) je to pravděpodobně zapříčiněno nanesením silné vrstvy. Každý si musí tento proces vyzkoušet.
Doporučený návod pro výpal zlata:
Vše doporučujeme vyzkoušet. U větších výrobků je potřeba snížit rychlost výpalu i chlazení, aby výrobky nepraskaly. Pro kameninu doporučujeme pomalé vypalování s maximální teplotou 650-740°C (např. za 1hodinu z pokojové teploty na 680°C, 10 minut výdrž při 680°C, minimálně 1,5 hodinu chlazení na pokojovou teplotu). Pro porcelán doporučujeme rychlé vypalování s maximální teplotou 780-850°C (např. za 40 minut z pokojové teploty na 820°C, 5 minut výdrž při 820°C, 30 minut chlazení na pokojovou teplotu).
... Barvy na třetí výpal
Hobby Colorobbia barvy na třetí výpal se dodávají rovněž v tekutém stavu, připravené k užití.
Balení: 15 ml. Plastikové lahvičky – možno vybrat ze 14 barev plus roztok na smíchávání HC 0700 Medium. Na objednávku balení 473 ml.
Příprava : Většina barev na třetí výpal má tuhou krémovou konzistenci v plastikové lahvičce a může být upravena pomocí roztoku HC- 0700 Medium a rozmíchána před použitím. Pro vyjmutí z plastikové lahvičky je možné použít plochý nůž, barvu je možno umístit na paletu, nebo na glazovanou dlaždici nebo do mělké misky. Přidat medium a rozmíchat. Může být i přidána voda v množství, které nám umožní získat potřebnou hustotu vhodnou pro námi zvolenou techniku. Ujistěte se, že dekorovaný povrch byl zbaven prachu a mastnot z otisků prstů.
Návod pro použití :
Pro tahy štětcem a jemné vzory, mohou být barvy na třetí výpal krémové konzistence. Plně namočte štětec a naneste vzor. Každý je však zvyklý na jinou techniku a té se přizpůsobí i ředění barev. Pokud se dekor nezdařil, jednoduše setřete co nejdříve barvu a pak vyčistěte čistým hadrem a začněte znovu. Jestliže dekorace praská při sušení, použili jste příliš silnou vrstvu. Příště použijte slabší vrstvu nebo vysoušejte barvu pomaleji, aby se mohla vlhkost dobře odpařit.
Technika zvaná malování pomocí šablony - barvy na třetí výpal jsou ideální pro použití šablon. Namíchejte barvu na paletě. Použijte houbičku nebo jemný šablonový štětec a natřete barvu skrz otvory šablony na podklad. Musíte hlídat tloušťku barvy a aby též nedocházelo k zatékání pod šablonu. V tomto případě si můžete pomoci rychlým vysušením.
Výpal :
Výpal je velice důležitý. Barvy na třetí výpal se vypalují mezi žároměrkami 018 – 016 / T = 734 -796°C/ pro keramické výrobky, porcelán je vypalován mezi žároměrkami 016 – 014 / T = 796 - 838°C /.
Poznámka :
je důležité udělat zkoušku, použití a výpal je závislý na typu glazovaného povrchu. Obecné pravidlo platí, že čím tvrdší povrch / jako např. porcelán/, tím musí být výpal na vyšší teplotu.
Co dělat pokud barva na třetí výpal vyschne?
Použijte CTV HTF0700 . medium/14,75 ml. Poměř ředění 60%: na 100g barvy použít 60g media.
... Glazury
Řada Hobby Colorobbia glazur je složena z transparentních, matných, saténových, kraklovacích a uměleckých glazur. Většina z nich je netoxická a bezpečná pro užitek. Na vzorníku jsou uvedeny informace o jednotlivých glazurách. Doporučená vypalovací teplota je mezi žároměrkami 05 – 07 (1044 – 987°C).
Příprava:
Protřepejte a rozmíchejte glazuru pečlivě před použitím. Jestliže potřebujete rozředit glazuru, přidejte malé množství vody a znovu rozmíchejte. Použijte 2- 3 nátěry glazury v závislosti na Vašem požadovaném výsledném efektu nejlépe na přežahlém střepu / na žároměrce 04 – cca 1077 °C, u hmot Colorobbia i jenom 970 – 1020 °C /. Po usušení glazury je možno vypálit výrobek mezi žároměrkami 05- 07 / 1044 – 987 °C /.
Návod pro použití:
Pomocí štětce : Štětec je třeba dobře namočit do glazury. Pro glazování štětcem je vhodný přežahnutý střep / vypálený na žároměrku 04: 1063 – 1077 °C / Aplikujte 2 – 3 nátěry – mezi jednotlivými nátěry nechte lehce zaschnout . Výpal glazury proveďte na žároměrku 05 – 07 / 1044 – 987 °C /. Nanášení pomocí houbičky : nanášení provádíme na přežahlý střep/vypálený na žároměrku 04: cca 1077 °C, hmot Colorobbia i jenom 970 – 1020 °C / lehce vlhkou houbičkou. Dobře rozmíchanou glazuru nalejeme do mělké nádoby . Namočenou houbičkou natíráme pohyby nahoru – dolů. Provádíme 2 – 3 nátěry, mezi jednotlivými nátěry necháme glazuru na povrchu zaschnout. Výpal glazury provedeme na žároměrku 05 – 07 / 1044- 987 °C /